Crash


Mi-am propus să comentez fiecare film din . Al doilea la rând este Crash.

Ce-am văzut acolo? Mi-a sărit în ochi accentul pe rasism şi prejudecăţi. Acesta ar fi în regulă dacă filmul era unul istoric, de exemplu dacă ar fi avut loc în S.U.A. anilor 1970… Dar nu, e vorba de secolul acesta. Filmul e făcut în 2004, după cum se vede… Redau doar câteva din rândurile unui comentator de la IMDb, cu care sunt de acord…

There is good and bad in all of us. This movie explores this like no other. It will make you think about the nature of bigotry and stereotypes. The characters switch from heavy to hero in a way that is deeply moving and exhilarating.

În afară de asta, fac un mic spoiler…

În timp ce curăţa peretele vandalizat al magazinului soţului ei, o iraniană a observat că huliganii au scris despre ei că sunt arabi, după care se întreba:

De când persanii au devenit arabi?

Jean (Sandra Bullock – născută pe 26 iulie) vorbea cu prietena ei la telefon şi spunea că era nervoasă tot timpul. Spunea că şi-a dat seama că în fiecare dimineaţă se trezeşte prost dispusă şi nu ştie de ce. Exact când părea mai disperată, se vede cum „prietena” ei a început dintr-o dată să scape de ea, pretextând că are nu ştiu ce treabă. Imediat după ce închide telefonul, alunecă şi cade pe scări, făcând o luxaţie. Mai târziu, îi spune la telefon soţului ei că nu are prieteni lângă ea şi că tocmai „prietena cea mai bună” nu s-a deranjat să o vadă, fiindcă avea o şedinţă de masaj… Ca s-o consoleze, soţul (Brendan Fraser) lui Jean i-a răspuns că prietena aceea e o nesimţită. A, să nu mai lungesc. Vă las să urmăriţi ce urmează, poate vă va surprinde.🙂 Aici regizorul (care e şi scenarist) surprinde o parte din natura umană inerentă fiecăruia din noi…

Am văzut cum un poliţist care a hărţuit sexual o femeie ajunge s-o salveze (pe aceeaşi femeie) într-un accident de maşină… ca în toate filmele, la mustaţă (adică foarte aproape de a exploda maşina)…

Lipsa de substanţă este că ideea filmului n-a fost îndeajuns de bine dezvoltată, din care cauză s-a observat că era cam repetitivă pe alocuri (ceea ce poate fi enervant pentru cei care s-au prins din prima, dar poate fi bine pentru cei care „don’t figure out”)… Dacă crezi era vorba pur şi simplu de rasism, te poţi înşela. Eu am văzut că e vorba şi de schimbări, de un comportament (anti)social ca urmare a circumstanţelor şi/sau prejudecăţilor, de limitările în care trăim ca oameni care habar n-au de nimic, de ignoranţa noastră… Credem că ştim cine suntem, dar cât de bine ne cunoaştem?

Concluzie: îi dau 8 din 10…

About eXstatic

Aşa cum sunt, mereu în căutarea necunoscutului. Leşinat şi activ, în acelaşi timp. Paradoxal (sau nu), sunt eu însumi.

Posted on vineri, 27 Iulie 2007, in diverse, impresii. Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Eu nu am vazut filmul asa, desi prima data mi s-a spus (cu jumatate de gura) ca e despre rasism… iar nu inteleg de ce e nevoie de un film „istoric” pt. un asemenea subiect, ce e in neregula in faptul ca filme noi ating rasismul, prejudecatile, etc?

    Mai degraba mi s-a parut un film despre coincidente, despre felul in care cele mai mici actiuni ale noastre pot avea un impact asupra altora, ca o increngatura… in care nu suntem constienti de rolul pe care il jucam in viata altora, ceea ce uneori pare nesemnificativ, un simplu gest, poate capata valente uriase in ochii altora…

    Mi-a mai placut si jocul actorilor foarte mult, una peste alta, ramane unul din filmele mele preferate.

    8 e o nota mare, btw😉

  2. Mie mi-a placut filmul si chiar am ramas surprinsa la unele faze, mai ales la cea cu copilul…cand ii fuge in brate tatalui sau si iranianul trage cu pistolul. Si m-a surprins si cand politistul o salveaza pe tipa din masina…erau faze duse la extrem si eu chiar nu credeam ca se termina cu happy end. Cred ca m-am saturat de filme si carti care se termina tragic.

Lasă un răspuns

