Perfume: The Story of a Murderer


Uite că acest film vorbeşte despre un lucru neobişnuit: povestea unui criminal cu un miros extrem de dezvoltat… Nici n-aţi vrea să ştiţi cu cine aveţi de-a face… Este pur şi simplu uimitor personajul… Uimitor de dezgustător şi uimitor de fascinant… Prima jumătate a filmului e plictisitoare şi cu o scenă la care poţi rămâne trăsnit (sau doar ridici o sprânceană a „serios?”), căci prima crimă se întâmplă absolut întâmplător, iar ceea ce urmează e de-a dreptul neobişnuit chiar şi pentru vremurile noastre… Dar a doua jumătate este presărată de obsesii, care conduc la crime. De ce am pomenit de „vremurile noastre”? Păi, este un film de epocă, undeva în Franţa secolului 18…

Mai multe nu pot să spun… Am mai tăiat un film din listă. Îi dau 7,50 (nu mă hotărăsc între 7 şi 8), fiindcă îi lipseşte ceva important pentru a fi întru totul credibil, de fapt câteva lucruri: este comercial (din start scad un punct din simplul motiv că e superficial făcut), iar asta se vede din faptul că reuşeşte să denatureze întreaga carte pe care s-a bazat prin folosirea limbii engleze în locul celei franceze, cu actori francezi şi tot tacâmul… Artificialitatea se vede de la o poştă… Păcat… Singura salvare este că regizorul, prin metoda sa, a încercat să redea felul în care simte Jean-Baptiste, un fel de clarvăzător olfactiv (clarmirositor?). Totuşi, se poate vedea filmul, dacă vă fascinează crimele şi mintea criminală… Nu ştiu dacă să vi-l recomand doar pentru o scenă (care poate scădea din credibilitatea filmului) ce vă poate lăsa mască; de fapt, mi s-a părut ridicol de exagerată… Şi când se repetă scena, în alt context, deja îşi pierde farmecul, deşi parfumul (sau esenţa?) e acelaşi şi oamenii reacţionează la fel, iar efectul e diferit… Finalul este ambiguu, cel puţin aşa se vrea a fi, însă deja mi-e teamă că au de gând să facă şi partea a doua… De-asta îi pun şi eticheta de box-office hunter, cu toate că această poveste chiar merita să fie mai bine pusă în valoare pe ecran.

Ah, am remarcat o chestie: naratorul este John Hurt… Interesant este că tot în rol de narator îl găsim şi în Dogville… Actori cunoscuţi? Alan Rickman şi Dustin Hoffman. Asta, dacă vă interesează… Actorii nu joacă rău deloc, cel puţin majoritatea, deci e de bine la acest capitol.

Later Edit: Am uitat link-ul la film. Aici.

About eXstatic

Aşa cum sunt, mereu în căutarea necunoscutului. Leşinat şi activ, în acelaşi timp. Paradoxal (sau nu), sunt eu însumi.

Posted on vineri, 3 August 2007, in diverse, impresii. Bookmark the permalink. 10 comentarii.

  1. Ai citit cartea?
    Dacă ai fi citit cartea ţi-ai fi dat seama că filmul e de tot rahatul. Un 6 e mult pentru a nota filmul. Cartea e una din preferatele mele şi dă-mi voie să îţi spun că filmul este pentru mine un eşec… Partea a doua la film? Despre ce?????? Continuare la carte nu este, sau nu am auzit eu de ea… iar finalul a fost acelaşi ca în carte.

    Sunt multe chestii care au fost lăsate pe dinafară în film… sau despre care s-au zis puţin in film.

  2. Nu am citit cartea, dar mi-am dat seama ca e chiar foarte greu sa transpui in imagini ceea ce simte personajul principal… Gandeste-te numai cat de greu este sa transpui in cuvinte simtul olfactiv… De-asta nu ma mir ca a iesit cam… zici ca e esec, dar cred ca regizorul s-a straduit cat a putut…

  3. Filmul a fost super!😀 parear unei persoane care nu a citit cartea …dar cred ca o sa binevoiesc sa o caut
    ;;) cine a scris-o? (ca sa fiu sigura ca o caut si nu gasesc un motiv stupid)

  4. Asa e…filmul e un pic comercial dar asta nu il face un film prost. Pe mine m-a fascinat mintea criminala a lui Jean-Baptiste. L-as trece pe locul 2 in lista mintilor criminale dupa Hanibal Lector.

  5. @ Darkjade: Nu am zis ca e prost din cauza ca e comercial, ci din cauza ca e superficial.🙂 O diferenta, ca exista si filme comerciale bune, dar si cele facute de case de productie independente si al naibii de proaste… Deci, atentie, da?🙂

  6. @stormcloudi: de cate ori ai citit cartea si cand si cum ai citit? Imi sustin ideea ca filmul este jalnic.

  7. @ Fairy God: Ea a zis ca n-a citit cartea si ca vrea s-o caute. A si intrebat cine a scris-o… Nu prea esti pe faza…

  8. 1. Cartea e scris in germana, pentru ca autorul e neamt, asa ca francezii…poate n-ar fi fost mai potriviti decat englezii, desi in carte erau francezi.
    2. Mie mi-a placut filmul si chiar a urmarit cartea. N-a omis chestii interesante si o sa vezi dupa ce o sa o citesti, ca multe chestii de acolo ar fi fost cam imposibil de redat prin imagini. Si totusi s-a reusit. Asa ca… pentru a avea o parere completa, citeste cartea, revezi filmul si apoi decide-te asupra notei.😉

  9. @ Hellene: Cu cine vorbesti, cu mine sau cu Fairy God?😆 Apropo, poate ii spui lui stormcloudi cine e autorul.😉

  10. cu tine in special.🙂 ca tu ai zis ca trebuia sa fie in franceza cu actori francezi. Si autorul e Patrick Suskind. Nu as zice nici ca filmul e mai bun decat cartea, nici ca romanul e mai bun decat filmul. Ambele sunt la fel de bune. Cel putin in viziunea mea. A reusit sa transmita exact aceleasi sentimente ca si cartea…

Lasă un răspuns

