O pasăre ardea pe pânză


Această poveste este extrasă din revista Paranormal, anul V, nr. 16.

***

Audiţia muzicală este un act deosebit de complex, ceea ce nu pare la prima vedere. A asculta o simfonie sau un anumit cântec nu înseamnă doar o contemplare pasivă a unor sonorităţi, ci devine un fel de activitate subtilă de compunere a unor figuri şi forme mentale. Din ritm şi bucuria sunetelor pot apărea imagini visate sau improvizate de noi…
Vreau să povestesc o experienţă proprie legată de asemenea momente.

Ascultam într-o bună zi (a fost într-adevăr bună acea zi!) Pasărea de foc a lui Stravinschi. La un moment dat, mi-a venit un gând (de la cine?). M-am întrebat cum ar arăta pasărea aceasta? Cum s-ar întrupa ea din focul în care dansează, cum s-ar alerga între ele jerbele flăcărilor roşii, zburând în chip de pasăre?

Şi, deodată, am simţit nevoia să scot din mine această imagine a dansului executat de flăcările-pasăre (sau Pasărea-flacără).

Am tăiat o bucată dintr-o pânză pe care o cumpărasem pentru a-mi cartona câteva cărţi, am luat nişte culori de tempera pe care le aveam în casă (eu nu ştiu să desenez, dar scrisesem cronică plastică la un ziar şi, probabil, cumpărasem acolo culori de dragul picturilor de care scrisesem).

Cu o cretă (!) am trasat doar câteva linii.

Nu ştiu ce începuse să se întâmple! Pe acea pânză netratată, culorile se aşterneau singure în interiorul formei schiţate!

Amestecam culorile direct pe pânza care îşi schimba nuanţele şi prindea viaţă. O pasăre ardea pe pânză… Nu o făcusem eu. Mâna mi se mişcase inconştient, dintr-o nevoie de exprimare a ceva ce se întâmpla în suflet sub mirajul muzicii şi cerea să iasă.

Cine îmi purta penelul? Cu cine din alte dimensiuni sau din trecutul meu mă împreunasem din nevoia de a concretiza muzica în forme şi culori?

Ştiam, simţeam că nu eu, cea prezentă, conduc pensula…

Apoi, „prietenul” din necunoscut mi-a adus în minte ideea că în lirica universală există nenumărate „păsări” şi aşa s-au născut, pe umilele mele bucăţi de pânză pentru cartonat cărţi, personaje ce zboară în poveşti. Pasărea mea de foc avea şi alte surori: Pasărea albastră, Pasărea măiastră, Pasărea paradisului, Pasărea de aur, Pasărea furtunii, Pasărea de apă, Pasărea Phoenix…

Au apărut aşa semiautomat 21 de tablouri pe care apoi le-am înrămat şi cu care am făcut câteva expoziţii. Două dintre tablouri au fost cumpărate de amatori americani, altele de autohtoni. Câteva le mai păstrez acasă. Ele tronează maiestuos pe un întreg perete.

Deşi au fost născute în 1979 pe o pânză nepreparată, cu amestecul de culori făcute direct pe pânză, au rămas la fel de strălucitoare şi astăzi, după 22 de ani, trimiţând – cu aceeaşi forţă a primei clipe – mesajul lor de bucurie şi optimism. De aceea, le şi folosesc uneori în tratamentul pe care îl aplic unor pacienţi cu stări depresive, tulburări energetice, melancolie etc.

Din muzică, imaginaţia plăsmuise o realitate virtuală. Sonorităţile compuseseră formele mentale imaginate.

După câţiva ani de la „naşterea” lor am încercat să „copiez” una dintre păsări. A fost imposibil. Efortul rămânea steril. „Prietenul” meu se pierduse în neştiutul din care apăruse…

Gabriela Floreta Bucur, psiholog reflexoterapeut

About eXstatic

Aşa cum sunt, mereu în căutarea necunoscutului. Leşinat şi activ, în acelaşi timp. Paradoxal (sau nu), sunt eu însumi.

Posted on Duminică, 23 Septembrie 2007, in amintiri, diverse, frumuseţe and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Acum cativa ani am avut si eu tentatia de a picta ce aud. Si s-a intamplat. Insa la mine a iesit o tampenie – nu am spirit artistic :))

  2. Eu nu pot sa cred asa ceva :)), nu ca n-ar fi posibil, dar povestea de fata nu e deloc credibila. Chiar cunosteam pe cineva care scria la una din revistele de paranormal din RO, nu mai stiu la care, si de obicei baga povesti cu fantome, prin cimitire🙂

Lasă un răspuns

